tag:blogger.com,1999:blog-9115077896461920809.post1056359847788678088..comments2017-06-23T04:35:04.021+02:00Comments on Ultima ratio regum: Skolverkets makt och okunnighetmedundersåtehttp://www.blogger.com/profile/14501118826895862379noreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-9115077896461920809.post-68397387346505125612012-11-28T16:18:51.025+01:002012-11-28T16:18:51.025+01:00Vilkas medeltida föreställningar? Och om en förest...Vilkas medeltida föreställningar? Och om en föreställning skulle vara från medeltiden innebär inte det att barn har rätt att "slippa" den. Barn har också en rätt att socialiseras in i samhället och inte tvingas stå utanför det för att vissa ogillar samhällets kultur, traditioner och seder.medundersåtehttps://www.blogger.com/profile/14501118826895862379noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9115077896461920809.post-79098307989222009562012-11-28T13:24:24.415+01:002012-11-28T13:24:24.415+01:00Snälla nån. Respektera bara barnens rätt att slipp...Snälla nån. Respektera bara barnens rätt att slippa era medeltida föreställningar!Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/06032198450105064226noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9115077896461920809.post-68966033305311692412012-11-27T23:46:17.468+01:002012-11-27T23:46:17.468+01:00Begreppen späds ut eftersom religion är ett lika b...Begreppen späds ut eftersom religion är ett lika brett område som kultur. Orättvisan blir därför stor när Skolverket använder sin makt att bestämma vad religion är för alla andra. Ateister och protestanter får sin syn på religion bekräftad av Skolverket medan katoliker och buddhister inte alls känner igen sig.<br /><br />Du listar ett antal företeelser som varandes religiösa men lämnar ingen förklaring till varför de skulle vara det. Himmel, helvete och själar är begrepp som används av de flesta liksom kärlek, vänskap och rättvisa. Inget av dessa begrepp är per definition religiösa, men de kan alla ges den beteckningen.<br /><br />Men betyder det ingenting att de "ofrånkomliga övernaturliga/andliga påståenden" som verkar vara grunden i din religionsdefinition inte är viktiga utanför den västerländska kulturkretsen eller för den delen tidigare i historien? Vad religion är skapas i en specifik situation och skiftar i tid och rum.<br /><br />Godtyckliga antaganden baserade på känslor bör inte ligga till grund för undervisningen i skolan, det är just därför som jag förespråkar en vetenskaplig syn på religion istället för de särintressen som Skolverket låter sig styras av. medundersåtehttps://www.blogger.com/profile/14501118826895862379noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9115077896461920809.post-59269308370459988532012-11-27T21:33:38.013+01:002012-11-27T21:33:38.013+01:00Varken lärarutbildningen eller mina yrkesverksamma...Varken lärarutbildningen eller mina yrkesverksamma år har gett mig något svar på frågan om meningen med livet, universum och allting och jag har inte för vana att hitta på svar när jag inte vet. Däremot diskuterar och spekulerar jag gärna tillsammans med eleverna, men då är det deras resonemang som är viktigast, inte mina.<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9115077896461920809.post-13458731070615968412012-11-27T21:08:58.002+01:002012-11-27T21:08:58.002+01:00Jag ser problemet med att argumenten och begreppen...Jag ser problemet med att argumenten och begreppen i diskussionen späds ut så pass att de blir värdelösa. Låt mig då istället omformulera mig:<br /><br />Att låta en religiöst påstående hållas för sant under ett obligatoriskt moment i en obligatorisk skola är alltså inte ok! Jag syftar på antagandet att det finns gud, himmel, helvete, änglar, själar osv.<br /><br />Varken skollagen eller kursplanerna är svåra att förstå, inte heller lämnar de rimligt utrymme för någon annan tolkning.<br /><br />Man kan som sagt definiera sönder begreppen, men till syvende och sist så kan inte skiljelinjen mellan religion och filosofi inte dras någon annanstans än vid de ofrånkomliga övernaturliga/andliga påståenden som svenska troende är så rädda för att tala tydligt om.<br /><br />joho, det kan den visst säger du och jag ser fram emot svaret...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9115077896461920809.post-89886355540104887902012-11-27T19:18:59.803+01:002012-11-27T19:18:59.803+01:00Problemet uppstår när religiösa riter ska definier...Problemet uppstår när religiösa riter ska definieras. Skolval, information från politiska partier och andra intresseorganisationer, Luciafirande, skolupprop etc. kan alla ses som former av religiösa riter. Dessutom är exempelvis kyrkorummet i sig en del av den religiösa riten, vilket utgör ytterligare ett problem av många i Skolverkets resonemang. <br /><br />Att studera riter utan att bli en del av dem är i många fall omöjligt, då riterna är till för att påverka åskådare. En svensk rättegång är ett exempel på ett oerhört ritualiserat förfarande som syftar till att förmedla budskapet att rättvisa skipas. Vittneseden börjar med en lovprisning till Hedern och Samvetet, vilka på ett mystiskt vis ska frambesvärja Sanningen.<br /><br />Alternativ 1 är någon slags förvrängd bild av kristendom och alternativ 2 innebär ett undvikande av såväl svar som vägledning på en väldigt grundläggande och komplex fråga. Ingetdera är lämpligt i skolan. medundersåtehttps://www.blogger.com/profile/14501118826895862379noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9115077896461920809.post-90633114279093305152012-11-27T16:26:40.416+01:002012-11-27T16:26:40.416+01:00Ja, det går ju att problematisera och klyva hår ti...Ja, det går ju att problematisera och klyva hår tills korna kommer hem men det hela är egentligen ganska enkelt. Religion är och måste vara en del av skolan eftersom skolan är en del av samhället, men ingen religion ska presenteras som sann genom egen hävd. Att sjunga religiösa sånger är alltså inget problem i sig. Problemet uppstår när kyrkans budskap presenteras som sanning.<br />Religionsfrihet säkerställs i både grundlagen och barnkonventionen. Att låta en religiös rit ingå i ett obligatoriskt moment i en obligatorisk skola är alltså inte ok! Det skiljer sig avsevärt från att studera olika myter och deras olika kulturuttryck ur ett socialt och historiskt perspektiv, så som kursplanen kräver.<br /><br />Alternativ 1:<br />Elev: Vad är meningen med livet, universum och allting?<br />Lärare: Jo, nu ska du få höra! För längesen fanns en gubbe som dog för din skull, fast han dog inte på riktigt. I alla fall, hans pappa bestämmer över allt och vet allt. När du dör får du bo med honom om du varit snäll. Och medan du lever så ska du försöka vara snäll, det är meningen med livet. Meningen med universum och allting vet bara den snälla farbrorn, men det troligaste är att universum finns för att vi ska kunna finnas och vi finns för att älska farbrorn.<br /><br />Alternativ 2:<br />Elev: Vad är meningen med livet, universum och allting?<br />Lärare: Jag vet inte, vad tycker du?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9115077896461920809.post-53111703366994421152012-11-27T15:37:58.410+01:002012-11-27T15:37:58.410+01:00Det kan knappast vara ett gott syfte när en utbild...Det kan knappast vara ett gott syfte när en utbildningsmyndighet fullständigt ignorerar den vetenskapliga forskningen på ett område till förmån för sina egna fördomsfulla åsikter. Det går inte som du verkar vilja göra att skilja religiösa element från sekulära, särskilt inte när man som Skolverket helt undviker att specifiera vad som menas med de begrepp som används.<br /><br />Jag har aldrig påstått att religion har tolkningsförtur, du läser in det för att du liksom Skolverket har en väldigt oproblematisk syn på vad religion innebär som inte stämmer med den komplexa verkligheten.<br /><br />I det här fallet är det ju inte främst religiösa människors tår som trampas även om de undrar varför Skolverket vill kapa deras kyrkor för att hålla ritualer för en sekulär icke-kristen religion. Istället är det den stora massan som som har en neutral syn på religiositet som får sina traditioner och sitt kulturarv vanhelgat.<br /><br />Skollagen säger att skolan ska vara konfessionslös, men utan att definiera vad detta innebär. Religionsutövning är en del i alla människors vardag och absolut ingenting som vare sig Grundlagen Barnkonventionen vänder sig mot. <br /><br />Ja, kursplanerna visar på det orimliga med Skolverkets tolkning. Det går inte att skilja ut religion från historia och kultur. Det finns ingen allmänt accepterad tolkning av vad som är hyllningar och tillbedjan, så en sådan uppdelning som du förespråkar är överhuvudtaget inte möjlig.medundersåtehttps://www.blogger.com/profile/14501118826895862379noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9115077896461920809.post-89753489248329851082012-11-27T15:04:20.992+01:002012-11-27T15:04:20.992+01:00Huruvida Skolverket har ett gott syfte eller inte ...Huruvida Skolverket har ett gott syfte eller inte är subjektivt. De sitter knappast och smider onda planer om världsherravälde, deras uppfattning om vad som är gott skiljer sig helt enkelt från din. Och inte ens med din självhävdade tolkningsförtur av religion kan du påstå att din godhet är godare än deras.<br /><br />Tillräcklig hänsyn har visats religiösa människors ömma tår genom åren. Skolan är och ska vara religiöst obunden, enligt såväl Skollagen, Grundlagen och Barnkonventionen. Att de allmänmänskliga värderingar som omnämns som "förvaltade av kristen tradition" (sannolikt för att inte trampa på ovan nämnda ömma tår) råkar återfinnas i bland annat kristendomen ger inte någon rätt till att utsätta barn för religionsutövning.<br />Däremot inte bara får utan ska psalmer sjungas i skolan. De ingår som obligatorium i religionsundervisningen. Även kursplanen i musik ger gott om utrymme för att sjunga religiösa sånger. I båda fallen är det dock självklart att de ska betraktas som delar av en utbildning i historia och kultur, inte som hyllningar eller tillbedjan.Anonymousnoreply@blogger.com