torsdag 31 juli 2008

Republikanska kännetecken

Här listar och kommenterar jag några av de saker som brukar känneteckna republikaner (eller jakobiner som jag också brukar kalla dem).

  1. Lögner är naturligtvis jakobinernas främsta vapen där de utnyttjar den utbredda historielösheten till max. Den främsta lögnen är naturligtvis att monarkin skulle vara odemokratisk då kungen inte är vald. Förutom att påståendet är ytterst märkligt då en kung lika gärna kan vara vald (liksom en republikansk statschef kan ha ärvt sin titel) så skulle det innebära att domstolarna och regeringen också är odemokratiska eftersom domarna och ministrarna liksom kungen inte är direktvalda av folket.
  2. Kronologisk imperialism använder jag här på ett vardagligt sätt för att benämna den nedvärderande syn som republikaner har på historien. Medeltiden hit och istiden dit verkar vara de främsta argument som jakobinerna har. Tur att vi inte lever på 1930-talet då jakobinerna under sina mest kända ledare Hitler och Stalin gjorde upp med det de tyckte var medeltida och "istida" (varför republikanerna anser att istiden var särskilt monarkistisk kan jag för mitt liv inte begripa).
  3. Feodalism innebär inskränkningar av kungamakten så republikanismen är verkligen klockrent feodal till sin natur. Angående att republikaner brukar kalla monarkin för feodal, se de två ovanstående punkterna på listan.
  4. Förolämpningar tas givetvis ofta till då det inte finns några sakargument som republikaner kan stödja sig på. Exempel i mängder finns i kommentarerna till den här artikeln. Ibland undrar jag om jag inte är väl hård mot republikanerna, men så läser jag intellektuella inlägg där monarkister kallas rövslickare och vår Landsfader förlöjligas. Den harm jag känner när jakobinerna förolämpar min kung är densamma som jag skulle känna om någon skulle förolämpa min pappa (som liksom kungen är dyslektiker) eller min hund.

Inga kommentarer: