lördag 16 augusti 2008

FRA, OS och kronologisk imperialism

IOK har tagit ifrån Ara Abrahamian hans brons. Fast egentligen har ju Ara redan lämnat ifrån sig bronset som han inte ville ha, så det är egentligen Sverige som har blivit bestulna från bronset. Antagligen för att vi stött Ara Abrahamian i sin kamp mot osportsligheten. Jag skrev tidigare att det var tråkigt att förstöra medaljutdelningen, men efter IOK:s agerande så har jag nu ändrat mig. Det visade att det var den bästa formen för protest som tänkas kan.

Det är inte första gången IOK tar ifrån Sverige medaljer, hästsport och boxning är de jag har i minnet. Kanske finns det fler fall också? Det jag såg när jag gick in på IOK:s hemsida var dock helt nytt för mig: I medaljligan för OS 1912 står USA på första plats och Sverige är bara tvåa! Det ansågs som en enorm framgång på sin tid att Sverige vann poängligan på hemmaplan, men nu ger IOK sken av att det aldrig hände. De menar antagligen att nutida regler ska gälla men i det här fallet är det bara löjligt. Om inte andra så är IOK bevisligen kronologiska imperialister.

Var kommer då FRA-debatten in i bilden? Egentligen så är det en icke-fråga för mig, men jag tänkte att FRA åtminstone kan få chansen att göra någon nytta genom att leta upp bevis på korruption eller dylikt hos Fila och IOK.

Inga kommentarer: